API Måndag – APItools, Nielsen, Nordic APIs

Veckans API-nyheter handlar om nya API verktyg, hur Twitters API används av Nielsen ratings och om en framtida API-konferens i Stockholm. För ännu mer om APIer och öppna data så följ @andreaskrohn på twitter, det går också bra att följa denna blogg @mashupse och @eventkalendern på twitter.

APItools

API Management företaget 3scale har lanserat APItools i beta. Det är en tjänst som gör att man kan spåra, transformera och analysera sin API trafik. Tyvärr har jag ännu inte kunnat testa tjänsten själv, men den ser intressant ut. Att ha full koll på hur ens API-trafik ser ut och samtidigt ha möjlighet att ändra ett anrop innan den når ens backend är väldigt användbart. Ã terstår att se hur tjänsten skalar med komplexa transformationer och hur spårningen av trafik står sig mot tex Runscope.

Nielsen Twitter API

Nielsen har sedan 1950-talet mätt hur framgångsrika olika TV-program i USA är. De har länge varit den statistik som används för att avgöra om en serie får fortsätta sändas eller inte (RIP Firefly). Därför tycker jag det är intressant att de nu har ett Twitter TV API som bla mäter hur mycket tittarna pratar om ett program på Twitter. Sociala media och Twitters APIer är alltså den infrastruktur som de bygger på och som de sedan publicerar vidare i form av egna APIer. Tyvärr tror jag inte det är helt billigt att använda deras APIer eftersom de kör på modellen “kontakta en säljare för att veta mer”, dvs “det kostar så minst mycket pengar som du kan skrapa ihop”.

Turnén är över! Dags att planera framtiden…

Förra veckan var minst sagt galen. Vi i Nordic APIs höll konferenser i Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors och Oslo. Många flyg, lite sömn och fantastiskt att träffa API-proffs från hela Norden. Missade ni det så finns alla presentationer från Köpenhamn nu publicerade på youtube. Jag planerar också några framtida blogginlägg om turnén om tiden tillåter.

Nu när turnén är över så är det dags att planera framtiden. 20–22 oktober så kommer vi att hålla i vårt andra stora event i Stockholm. 3 dagar, 200+ deltagare, en stor samling fantastiska talare, demos, unconference etc. Om någon vecka när baksmällan från turnén har lagt sig så kommer vi att dra igång ett call for papers och mycket annat. Följ Nordic APIs nyhetsbrev och twitterkonto för att inte missa det senast om denna konferens.