Möjligheterna med Google Friend Connect, Facebook Connect och myspaceID
av Andreas Krohn
Det är väl få som kan ha missat att Google Friend Connect och Facebook Connect äntligen är tillgängliga (i alla fall få av mashup.se läsarna). Dessutom så har jobbar MySpace på en liknande lösning under namnet myspaceID. Grundtanken är att man använder ett id som ett single sign on för att kunna logga in på flera olika sajter. Med Google Friend Connect så kan man använda sitt Google id (GMail adress tex), OpenID, Orkut, Plaxo eller
Twitter id (fler är på väg). Med Facebook Connect och myspaceID så använder man sitt Facebook konto resp. MySpace konto.
Alla dessa tjänster har flera saker gemensamt:
- De gör det möjligt för sajtägare att låta sina användare logga in med existerande användarnamn/lösenord (ett OpenID, Facebook konto eller Twitter konto tex). Detta gör att man inte behöver registrera sig på nytt på alla sajter, och förhoppningsvis så gör det att fler människor prövar fler nya tjänster. Ett exempel på detta är att använda Facebook Connect för att låta användare logga in med sitt Facebook id kommentera på blogginlägg, något som tex TechCrunch redan har implementerat.
- Sajtägare som använders sig av någon av Connect tjänsterna kommer också att få tillgång till mer data om sina användare utan att behöva samla in den själv. Om en användar loggar in med sitt Facebook id så kan man veta saker som ålder, kön, vilket land han kommer ifrån etc.
- För användaren blir det en mer social upplevelse att använda sig av ett id, det gör att man kan hitta vilka Facebook vänner eller Twitter kontakter som använder en viss tjänst eller att man kan låta alla sina vänner veta vad man sysslar med på en trejde parts sajt via sitt Facebook newsfeed. Detta innebär givetvis också ökade möjligheter för alla att försöka marknadsföra sina tjänster på samma sätt som Facebook App utvecklare har gjort under det senaste året (spam varning utfärdas).
There can be only one (eller i alla fall rätt få)
Dessa system har stora fördelar både för Google/Facebook/MySpace (som lär sig mer om sina användare) och för sajtägare som använder sig av tjänsterna. Problemet är givetvis att mer information, och därmed makt, centraliseras hos de stora spelarna. Googles lösning är öppnare än Facebooks lösning, eftersom den är grundad på OpenID (dessutom kan man använda OpenSocial gadgets med Google Friend Connect), men å andra sidan så har Facebook mer name recognition och mer data om sina användare. Kampen kommer att bli hård mellan Google och Facebook, medans MySpace antagligen kommer att vara mindre populär.
Svårt att var anonym
Allt detta är ett bra exempel på hur hela webben håller på att bli en enda stor mashup (utan att ordet “mashup” används i sammanhanget). Snart kommer de flesta tjänster du använder på nätet att veta väldigt mycket om dig. Det kommer att vara svårare att vara anonym, speciellt med Facebook Connect eftersom de flesta Facebook konton representerar en fysisk privatperson. Nya möjligheter finns för personaliserat innehåll, för riktad reklam och för smart spam och phising.
Vill ni läsa mer om dessa tjänster så har Mindpark en mycket bra översikt av möjligheterna med Google Friend Connect och Facebook Connect för tidningar.
Vad tycker ni om dessa tjänster? Har de en framtid? Vilken tjänst föredrar ni?