2th.nu – använder sociala media för att locka studenter
av Andreas Krohn
2th.nu är en sajt som ska få fler att söka till studier på Lunds och Malmös tekniska högskolor. Bakom sajten står bla TeliaSonera, Sony Ericsson och Axis och den är utvecklad av webbyrån
Superlativo (undertecknad har skrivit all kod). Målgruppen är 15-25 åringar som ska söka till högskoleutbildningar, och för att nå den målgruppen så är 2th.nu tight integrerad med Facebook. Via Facebook Connect så kan man logga in på sajten och börja tävla, och det skickas också tillbaka information till användarnas news feeds på Facebook. På detta sätt så är det en låg tröskel för folk att börja engagera sig (man måste ju inte registrera på ännu en sajt) och bra möjligheter att marknadsföra 2th.nu till användarnas umgängeskrets.
2 lag tävlar mot varandra och de deltagare med mest poäng från det vinnande laget får fina priser. Tävlingarna är allt från att rösta på 2th.nu på pusha.se och att Twittra om 2th.nu till en rebus om Malmö och att ta ett foto på sig själv när man gör “2th-tecknet” (givetvis ska bilden ladda upp till Flickr). Tävlingen avslutas om bara några dagar, samtidigt som ansökningstiden till högskolan går ut, så vill du vara med och vinna fina priser så får du skynda dig!
Detta är det andra året i rad som Superlativo gör en social tävlingssajt, förra året var det xth.nu där de tävlande fick poäng genom att marknadsföra olika youtubefilmer. Eftersom det är väldigt mycket Facebook Connect på 2th så kommer jag att skriva några inlägg för mashup.se om just Facebook Connect så fort jag har tid.