Ted Valentins kartsajter – sushikartan, campingkartan etc

Ted Valentin har precis lanserat ytterligare en kartsajt – Campingkartan.se. Sedan tidigare har han redan Sushikartan.se,

Gymnasiekartan.se, Badkartan.se och Wifikartan.se och han har planer på otaliga fler, tex Cafekartan.se och Restaurangkartan.se. Ted driver också uppsatser.se och för ett år sedan sålde han sin kreation tidningsbutiken.se. Kartsajterna är alla väldigt fokuserade och låter användarna betygsätta, recensera och lägga till ny data. Jag tycker att Teds sätt att bygga kartsajter så i förra veckan så slog jag honom en signal och snackade jag med honom om det och lite annat smått och gott.

Vi givetvis snackade lite om kartsajterna verkligen var en mashup eller inte, men det är inte särskilt viktigt exakt hur man definierar en mashup. Det viktiga är om slutresultatet blir användbart eller inte och kartsajterna är definitivt användbara (hittade Helsingborgs bästa sushiställe Fuji tack vare sushikartan, så tack för det Ted!). Även om det kan disskuteras om kartsajterna är en mashup eller inte, så är användandet av Google Maps API för att integrera kartor väldigt intressant. Det visar att med hjälp av API och bra ideer så kan småspelare ta upp kampen mot de stora som hitta.se och eniro.

Postitivt överaskad

Kartsajterna bygger på att användarna betygsätter och recenserar det ställen som finns inlaggda, eller att de lägger in nya ställen som saknas på kartan. Det skapar microcommunities runt ett speciellt intresseområde. Under sommaren så har wifikartan.se haft minst trafik, ca 500 besökare/dag, eftersom det är en rätt begränsad grupp människor som är intresserad av wifi. Sushi är mer populärt, och sushikartan har haft ca 800 besökare/dag. Användarna har lagt till över 100 nya sushirestauranger, vilket var över förväntan.

Totalt har alla kartsajterna haft över 100.000 besökare hittills. En sak som Ted nämnde flera gånger är att han är väldigt positivt överraskad över hur väl det har fungerat att “använda användarna”, dvs att låta användarna lägga in ny data och skriva recensioner. Han har bara varit tvungen att ta bort 2 skräpkommentarer och har ännu inte upplevt någon spam.

Bygga en plattform

Plattformen bakom alla kartsajter är skriven av Ted i PHP och MySQL (den är fulkodad enligt honom själv). För att skapa en ny sajt så spenderar han mycket tid på att samla in och komplettera addressinformation om tex campingplatser. Målet är att få upp en ny sajt på 15 minuter om man har färdig addressdata.

Han har skapat flera specialsajter istället för en stor kartsajt av flera olika anledningar. En anledning är att det är en intressantare nyhet att campingkartan.se har startats än att man nu kan också kan söka efter campingplatser på en allmän kartsajt. Det verkar ha fungerat rätt bra eftersom han får en hel del uppmärksamhet av bloggar, och också av en del tidningar (Sydsvenskan tex). En annan anledning är att det är mycket tydligare kommunikation till användarna vad sajten handlar om. Sedan finns det givetvis också en Google relaterad SEO anledning – genom att ha ett nätverk av populära sajter så kan Ted lättare få nya sajter rankade högt hos Google. Eftersom det mesta av kartsajternas trafik kommer från Google så verkar denna strategi fungera. Det är samma strategi som Ted har använt tidigare med sina tidningssajter (tidningsbutiken.se, studentprenumerationer.se, tidningsarkivet.se etc).

Framtiden för kartsajterna

Snart kommer det fler kartsajter som bygger på samma plattform, vandrarhemskartan.se och cafekartan.se är några sådana. Förutom att lägga till fler sajter så planerar Ted också att göra sajterna mer virala. Några möjligheter är att göra widgets så att bloggare lätt kan visa sina läsare vilka favoritställen han har recenserat, eller att automatiskt publicera en användares recensioner till användarens Jaiku eller Facebook feed.

Det ambitiösa (men inte ouppnåliga) målet är att ha 100.000 besökare/dag på alla kartsajterna tillsammans. Det är beviset på att ideen om kartsajterna fungerar och då planerar Ted att ragga riskkapital för att bygga en bättre plattform. En ide han nämnde i en intervju med podcasten WhatsNext är att bygga kartor för företag som är intresserade av det som marknadsföringskanal. Kanske är det vägen till världsherravälde.

Läs mer

Tack Ted för ett intressant samtal och för bra sajter!

Andra bloggares inlägg om , , , , , ,