Mashups i den svenska tidingsvärlden – ett samtal med Mindpark

Häromveckan så tog jag ett glas vin i solskenet och snackade mashups med folket från Mindpark. Det är ett gemensamt utvecklingsbolag som ägs av Helsingborgs Dagblad, Sydsvenskan, Gota Media och några andra tidningsbolag. De jobbar med att utveckla internettjänster för sina ägare så att tidningarna kan hänga med bättre i den tekniska utvecklingen och fortsätta tjäna pengar. Tex så jobbar Mindpark på köp-sälj sajten

rubbt.se och spenderar mycket tid på att fundera på hur den nya tekniken kan användas till tidningarnas fördel.

Upphovsrätten sätter käppar i hjulet

Tyvärr så står upphovsrätten, eller rättare sagt folks användande av upphovsrätten, ivägen för att tidningar ska kunna göra det mesta av sitt innehåll tillgängligt på annat sätt än via RSS eller widgets (där tidningen fortfarande sitter med kontrollen). Det är bara att glömma att svenska tidningar kommer att göra som New York Times och ger tillgång till nyhetsinformation via ett öppet API (för mer info läs den intressanta intervjun med deras CTO på Yahoo Developer Network). För eller senare kommer det väl att hända, men inte på bra många år. Däremot så sitter lokaltidningarna på en hel del innehåll som inte är så hårt hållet av upphovsrätten, tex klassificerat annonser. Här finns det vissa möjligheter att vara öppnare med informationen.

Fölänga livlängden på nyheterna

Ett fokus för Mindpark och dess ägare är att förlänga livslängden på nyhetsinnehållet. Hur gör man att en artikel fortsätter att vara intressant och levande under en längre tid. Att på ett enkelt sätt kunna inkludera foton relaterade till nyheten från Flickr eller bilddagboken.se, hämta videos om nyheten från YouTube, kommentarer från microbloggar som Jaiku och Twitter är några exempel på vad man kan göra. En typ av nyhetsreleaterat material som flera av Mindparks ägare använder är blogginlägg, via Twingly så listar de vilka bloggar som har kommenterat en viss artiklel. Knuff.se skulle också kunna användas för en liknande lösning.

Manuell rensning av data

Mindpark är i en lyxig position eftersom inte allt de gör måste vara 100% automatiserat, de kan faktiskt sätta webbredaktörer för att kontrollera att bilder och annat material som hämtas från olika källor inte är av fel sort (porrbilder kanske inte är perfekt bredvid en artikel om Helsingborgs IF’s senaste bravader). För att göra en sådan lösning så lätt som möjligt att använda så disskuterade vi möjligheten att Mindpark gör ett system för att tillhandahålla material relaterat till en artikel. Eftersom Mindparks system då sitter som ett filter mellan datakällorna (bloggar, Flickr etc) och journalisterna så kan man lätt plugga in nya datakällor eller ta bort datakällor som inte håller måttet. Detta extra lager gör också att tidningsmedarbetarna inte behöver bry sig om var informationen kommer ifrån och all den komplexiteten, vilket absolut ökar användbarheten och gör det mer troligt att systemet används.

Det är tydligt att den svenska tidningsvärlden (i alla fall Mindparks ägare) inte kommer att tillhandahålla några API, men att de kommer att producera väldigt intressanta mashups för att öka värdet och livslängden av nyhetsartiklar.

Det var ett intressant samtal så tack till Joakim, Daniel, Sandra och Peter på Mindpark!

Läs mer

Andra bloggares inlägg om , , , , ,