Mashups är döda, länge leve mashups

Att mashup och mashupteknologi blir mer och mer mainstream är helt klart, men det händer inte under namnet “mashup”. Istället så blir mashups snabbt en given del i utvecklingen av alla webbtjänster. Detta skiver Adam DuVander om på Webmonkey i inlägget “

Mashups Are Dead, But the Web is Alive“:

How can mashups be both dead and more relevant? Consider Friendfeed, which aggregates your data using APIs of several social websites, pulling in each item you and your friends post to Twitter, Flickr, Digg, your blogs. It fits the criteria of a mashup perfectly. If Friendfeed was entered into the recent MashupCamp contest, it would have come away victorious. Friendfeed is an uber-mashup, though nobody calls it that.

Det finns många fler tjänster än FriendFeed som passar in för beskrivningen för mashups, även om inte termen mashups används om dem så ofta (förutom på denna blogg, här kallar jag allt “mashups” ;). Tänk bara på annonskartan.se, Bloggy.se (är en mashup på samma sätt som FriendFeed är en), Booli etc. Dessutom så kommer nog många fler mashupliknande tjänster som inte kallas för mashups ut av 24 Hour Business Camp i januari (jag ska göra mitt bästa för att bidra där).

Adam DuVander fortsätter…

Mashups are dead because the whole web is becoming a collection of APIs. In the future, showing an embedded map of liquor stores near that New Year’s party won’t be a snazzy add-on, it will be a necessary feature.

Vad han beskriver som “in the future” är nästan redan här, i alla fall för nya tjänster. Med alla lättanvända widgets, plugins, applications etc som finns så är det redan lätt att bygga mashuptjänster själv. De flesta bloggar är redan idag mashups eftersom de använder en massa olika widgets, samma sak med alla de tidningsajter som använder twinglywidgets. Så namnet “mashup” håller på att dö, men konceptet mashups lever vidare och frodas.

Tack Peter för tipset, vill ni se vad Peter sysslar med så följ honom på Rubbtbloggen.