API Måndag – nytt Ericsson API, HootSuite App Exchange och 1 miljon dollar

Ännu en fantastisk måndag, och precis som varje måndag så kommer här en sammanfattning av API veckan som gått. Vill du hålla dig uppdaterad med vad som händer inom API världen så följ mig via RSS eller på Twitter.

Ericsson Web Device Connectivity API

Ericsson Labs har släppt ett nytt API, Web Device Connectivity API. Med hjälp av detta API så kan man komma åt alla maskiner med nätanslutning i sitt hem och dela innehåll mellan dem. Detta görs via DNLA och UPnP och kräver att man installerar ett program på sin PC, sedan går allt via ett JavaScript bibliotek . Så nu kan du styra din TV från din dator. Det är ett intressant API i potentialen det visar på att koppla ihop alla sina devices, men det har ännu långt att gå innan det kan bli riktigt användbart. Läs mer i Ericssons API dokumentation eller ta en titt på demos i videon nedan.

Det finns en hel del andra intressanta APIer från Ericsson Labs – tex 3D Landscape som visar kartor i 3D eller SMS Send & Receive som gör det möjligt att skicka SMS via REST.

HootSuite API & App Exchange

Via webbapplikationen HootSuite så kan man hantera sina sociala nätverk -Twitter, Facebook, WordPress och LinkedIn för att nämna några. Posta, läs, få statistik, samarbeta i grupper etc. Främst är HootSuite kända för att vara ett bra alternativ till Twitter.com (i alla fall innan #newtwitter). Nu har HootSuite kommit med ett API och en App Exchange så man kan utveckla applikationer som kör på HootSuite. Vill man tex integrera ett nytt socialt nätverk i HootSuite så är det fullt möjligt (kanske något för Bloggy). Det är intressant att HootSuite vill gå från att vara användar och konsument av APIer till att själv bli en plattform. Lyckas de så kommer säkert Seesmic och andra att göra samma sak.

$1 miljon från MailChimp

MailChimp är en tjänst för att skicka ut och följa upp nyhetsbrev. För någon vecka sedan så startade de en $1 Million Integration Fund där de hjälper startups med att betala för projekt som använder MailChimps API. Deras mål är att fler applikationer ska integreras med MailChimp och i sin tur ge dem fler kunder. Kampen om utvecklarnas tid ökar och nu börjar företag betala för att det ska skapas applikationer som använder deras API.