Google Co-op slår på stort – skapa din egen söktjänst
av Andreas Krohn
Google har idag lanserat Google Co-op, som består av 3 delar:
- Custom Search Engine – en tjänst som låter vem som helst skapa sin egen söktjänst genom att definiera vilka siter som man vill ska sökas igenom. På så sätt kan man skapa sig en söktjänst bara om dalahästar om man är på det humöret.
- Subscribed Link – en specialsökning som vem som helst kan definiera och sedan kan andra använda denna specialsökning som del av sin normala Googlesökning. Tex kan man lägga till Wikipedia eller Digg som Subscribed Links och sedan alltid få upp sökresultat från dessa när man söker på Google.
- Topics – låter användare definiera olika intresseområden (“topics”) och tagga dessa (“labels” på Googelska), när någon sedan söker på ett ämne som relaterar till en definierad topic så visas relaterade sökresultat från denna topic
Tanken är att bloggare och sajtägare kan göra en söktjänst som är specifik för deras blog eller sajt – när folk sedan använder den så visar Google annonser (precis som på vanliga Google) och bloggaren/sajtägaren får en del av intäckterna av dessa. Ett smart sätt för Google att få mer trafik och mer intäkter, och dessutom ett väldigt smart sätt för Google att förbättra kvaliteten på sina sökresultat. Ett stort steg för Google in i en värld där användarnas kunskaper är en resurs värd guld.
Svenska Frisim var snabba och skapade en söktjänst som endast innehållet svenska nyhetssiter – testa den på Nyhetr. Jag misstänker att vi kommer att se en explosion av Google Co-op söktjänster på nätet den närmsta månaden. Undrar hur länge det tar innan Yahoo och MSN känner sig tvingade att hänga på.
Läs mer:
Search Engine Journal – Google Custom Search Engine Launches