Amazon – en plattform för andras framgång
av Andreas Krohn
På SXSW konferensen för några veckor sedan så var Amazons CTO Werner Vogels med i en panel om API ekonomin och sa några riktigt klockrena saker om APIer som jag inte kan låta bli att citera…
Gör andra framgångsrika
“For a very long time we’ve been building platforms to help other people be successful”
Utvecklares framgång är alltså samma sak som Amazons framgång. De tar ju mer betalt ju mer resurser man använder. Tänk på det när du bygger ditt API. Hur hjälper du de utvecklare som använder ditt API att nå framgång?
API vs. Jantelagen
The key, Vogels said, is that the API has to be open to anyone. “There should not be gating — no one that tells you you can’t have access.” When you take “unreliable” human gatekeepers out of the loop, Vogels explained, you get an enormous amount of innovation, because no one is held back by the old forces who say, ‘No, you can’t do this.’” Amazon’s Kindle platform, Vogels claimed, opened up innovation in book publishing because it is “a platform for anyone who wants to publish a book, in the past, publishers were the gatekeepers.”
Du kan helt enkelt göra allt. Utmaningen är att lista ut vad du ska göra, det är verkligen dagens I-landsproblem.
Konkurrenters framgång
Vogels emphasized that a truly open API must be willing to power competitors
Detta låter ju bra och troligtvis så använder alla molnplattformar varandra på olika sätt (tex använder iCloud säkert till vissa delar AWS). Det fina med kråksången är ju att det gör att en konkurrent blir till en kund.
Läs hela artikeln om paneldebatten på Cloudwiser.