Lär dig om APIer för affärer och marknadsföring på Internetdagarna

Forrester har précis släppt en rapport om de 10 viktigaste digitala trenderna just nu, och “APIs become digital glue” är den tredje viktigaste trenden. Samtidigt så är APIer fortfarande till stora delar endast för tekniskt kunniga programmerare och inte för affärsfolk. Detta är synd eftersom APIer har väldigt stor kommersiell potential – både för att tjäna pengar, spara pengar och som del i marknadsföringen av en produkt.

Därför organiserar vi på Nordic APIs en heldagInternetdagarna 26e november i Stockholm med om just den kommersiella delen av API-trenden, en heldag om APIer även för alla som inte känner sig så välbevandrade inom programmering. Vi hoppas att vi kan få många CxOs, entreprenörer, marknadsföringsfolk, projektledare, affärsutvecklare och andra att komma och lära sig om vad APIer kan användas till. I grova drag kommer vi att har fyra teman på dagen (se hela agendan)…

Hur påvekar APIer affärerna?

Själv kommer jag att inleda med att prata om “The Disruptive Impact of APIs: How APIs are Shifting Business” – alltså om hur APIer påverkar industrier som underhållning, finans, resor etc. Jag kommer också att ge en kort introduktion till vad APIer är för någonting så att alla som eventuellt inte vet det har full koll under resten av dagen. Sedan kommer Mark Cheshire från 3scale att gå igenom olika affärsmodeller som kan användas med APIer.

Affärs- och marknadsföringserfarenheter

För att få in lite nya perspektiv så har vi bjudit in Arvid Dyfverman, Art Director på Deportivo för att prata om hur man använde APIer som en del i den kreativa verktygslådan när man gör reklam- och PR-kampanjer. Deportivo ligger bakom Twitterklänningen från Almedalsveckan och många andra projekt där APIer har använts på smarta sätt.

Micael Widell, en av grundarna av e-handelssajten Fyndiq, kommer att dela med sig av Fyndiqs erfarenheter med att ha ett API och berätta om varför det har varit en nödvändighet för att de ska kunna växa så snabbt som de har. Vi kommer också att ha en panel om hur stora företag anpassar sig till en värld full av APIer där bla Posten (via PostNord) och Bisnode ska dela med sig av sina lärdomar.

Best Practices

Vi är stolta att Twilio kommer att delta på Internetdagarna (de är ju lite av en rockstjärna i API-världen) och prata om hur APIer kan användas för att göra produkter mer lönsamma. Andy Jones från SOA Software kommer att prata om *”What Facebook, Twitter and Netflix Didn’t Tell You”, alltså om olika myter angående APIer och hur man anpassar sitt API efter sina egna affärsmål. Andy Jones var en av de populäraste talarna på Nordic APIs konferensen i september, vill du se honom tala om hur man använder APIer för bättre partnerskap så finns videon här. Dessutom kommer Travis Spencer (min Nordic APIs medgrundare) från Twobo Technologies att prata om hur man mha APIer utvecklare en plattform för ökad innovation.

Verktyg

Ett av verktygen man har när man publicerar ett API är API Management lösningar. Tom Burnell från Axway kommer att gå igenom möjligheterna och riskerna med sådana lösningar.

Under nästan hela året har jag varit med i ett VINNOVA-finansierat projekt för att utveckla en öppen API-licens för företag. Avslutningsvis på Internetdagarna kommer jag och Anna Mirsch från Mannheimer Swartling att presentera resultatet av detta arbete. Det kommer att vara ett gratis användaravtal för företag som publicerar APIer, något som verkligen behövs i API-Sverige.

Rabatt

Förutom vårt API-spår så ingår Internetdagarnas egna keynotes, mingel och annat i biljettpriset, så man får mycket för pengarna. Använd rabattkoden IND13 när du köper biljett så får du 20% rabatt på priset, vilket gör konferensen riktigt billig. Glöm inte att välja Nordic APIs for Business dag 2 när du köper biljett, det är nämligen namnet på vårt API-spår.

Köper du biljett för båda dagarna så kan du dag 1 gå på en heldag om Öppna Data eller en heldag om svenska startups eller något helt annat. Dag 2 efter API-spåret kan du dessutom gå på Internet Discovery Day för att se vad svenska startups jobbar med.

Vi ses på Internetdagarna!